Hónapok óta dumálok a tartalom újrahasznosításról és kapok érte hideget-meleget. Pedig még így is elveszik a vékonyka hangom ebben az óriási online zajban. Maga a fogalom nem ismeretlen, biztos vagyok benne, hogy legalább egy marketingestől vagy tartalomgyártótól te is hallottad már, hogy „és ha megvan az ütős posztod, akkor azzal a lendülettel dobd át a többi felületedre is!” WTF? Az én olvasatomban ez kábé ctrl c – ctrl v = másolásnak felel meg. Márpedig a másolás nem egyenlő újrahasznosítással.
Tisztázzuk: mi az a tartalom újrahasznosítás?
A tartalom újrahasznosítás során hasonló dolog történik a tartalmaiddal, mint a szelektív hulladékokkal. Ezért azt javaslom lépjünk még eggyel hátrébb és beszéljük át, hogy mi lehetne a sorsa a szelektív hulladékgyűjtő szigetek kukáiban gyűjtött hulladékok sorsa, ha
A., rendeltetésszerűen lennének használva
B., arra a célra használnák fel őket, amire eredetileg szánták ezeket
Például amíg nem volt érdeked 50 Ft/ palackért visszaváltani a PET palackokat, addig mondjuk elvihetted – volna – a barna színű kukába, ahová a tiszta palackokat kell bedobálni kilapítva. Szóval a kilapítást, tárolást és szállítást majd a megfelelő helyre dobást te csináltad -ingyen. Most nincs meló, csak nagyobb helyet foglalnak az életedből a palackok amíg elviszed egy Repontra, hogy visszakapd minden egyes darabért az ötvenesedet. Már ha… de ez már egy másik történet.
Igazából a mi szempontunkból teljesen mindegy, hogy milyen módon, csak jussanak el valahogy a kiürült vizes műanyag palackok vagy más műanyag cucc egy olyan üzembe, ahol feldolgozzák őket. Képzeld el magad elé Tesz-Vesz város lakóit, ahogy sürögnek-forognak és a hulladékfeldolgozó üzemből Tekergő, a kukac élőben közvetít:
„Kedves Nézőink!
Élőben közvetítjük Tesz- Vesz város Hulladékfeldolgozó üzemének az átadását és egyúttal az első újrahasznosítási folyamatnak is a szemtanúi lehetünk. A város polgármestere ünnepélyesen átvágja a szalagot, ezzel el is indul a munka az üzemben:
• A szelektív kukából idekerülő műanyagokat először is szétválogatják
• utána meg kell tisztítani
• majd darálják vagy aprítják, hogy minél kisebb méretűek legyenek
• ismét válogatják sűrűség, olvadáspont, és vastagság alapján
• olvasztják és ezután készülhet a korábbi műanyagból seprű, cipő, tálca meg mifene, amit megvehetsz Spann Elemér hiperszupermarketében.”

Lehet, hogy úgy tűnik, hogy eltértem a tárgytól, pedig nem. Nézd csak, valójában ez a fenti rész lényege:
nylon szatyor –> szelektív gyűjtőedény –> hulladékfeldolgozó àválogatás, tisztítás, miegyéb –> ÁTALAKÍTÁS valami másmilyen tárggyá |
De azért a Tesz-Vesz várossal elképzelni ezt a folyamatot sokkal élvezetesebb. Szóval az újrahasznosítás nem azt jelenti, hogy ugyanazt a posztot osztod meg mindenhol, hanem, hogy egy tartalomból készül még valamilyen másik.
Nincs tartalom? Nincs újrahasznosítás
Ahogy az előző bekezdésre végére kiderült, újra hasznosítani akkor lehet, ha van miből. Rém egyszerű, igaz?
Mégis miből lehet újrahasznosítani?
Vannak már posztjaid? –> Gyűjts össze azonos témában 3-6-ot és fűzd őket egy blogbejegyzéssé.
Van blogod, könyved, ebookod? –> emelj ki belőle fontosabb részeket és mondd fel videóra vagy készíts posztot, infografikát belőle
Hosszú videód van? –> Vágd rövidekre!
Rövid videód van? –> azzal szerintem most ne csinálj semmit csak feliratozd és hagyd érvényesülni. Esetleg az alap mondanivalóból összedobhatsz egy hírlevelet valamilyen szipi-szupi ajánlattal megspékelve. Az nem árt.
De az egymillió dolláros kérdés, a hogyan
Téged is csak ez érdekel, mi? Nyugi, értem én. Most, hogy végre kicsit tisztázódott, hogy mi is az a tartalom újrahasznosítás jó lenne tudni a mikéntjét is. Merthát valljuk be így egymás között, hogy egy-egy reelst vagy posztot kitalálni és elkészíteni is idő meg macera, nemhogy ebből még 1-2 vagy 3 különböző formátumot.
Az idő ugyebár az egyik kulcs tényező. Tehát bármi legyen is a megoldás az legyen gyors. Különben megette a fene az egészet.
Ez pedig azt jelenti, hogy be kell vonnod a folyamatba valami *félelmetes* és modern dolgot. Igen, az A.I.-t, azaz a mesterséges intelligenciát. Most nem megyek bele fejtegetésbe, hogy hogyan és miért meg mire használom, de privát akár eszmét cserélhetünk kulturált keretek között erről.
Ha te azon az állásponton vagy, hogy idegenkedsz a mesterséges intelligenciától, de a bájos stílusom miatt még itt vagy, akkor először is köszi, másodszor pedig hadd világítsak rá egy ici-pici viszont igencsak fontos részletre:
A hagyományos módszerekkel napokig tarthat egy tartalom egy másikká való átalakítása. Csak érdekességképpen mondom, hogy egy reklámvideókat készítő céget vezető ismerősöm 3-5 nap alatt írja meg scriptet, a forgatja le az anyagot, vágja meg és adja készen át a mancsocskáidba. És ők ezzel a 3-5 nappal ha nem is rekorderek, de élen járnak a piacon.
Összefoglalom:
- nem akarsz te programokat tanulni, kísérletezni +van pénzed és időd = kiszervezés adott profilú vállalkozásnak
- nincs sok pénzed meg időd viszont szívesen és emiatt gyorsan látsz át új szoftvereket = kutass fel mesterséges intelligencia szoftvereket, amik megfelelnek az igényeidnek
- egyik sem = használd az easypeasy.ai segítségét
Ha nem akarsz minden feladatra külön AI-t, használd az Easypeasy-t!
A legtöbb mesterséges intelligencia alapú szoftver erősen limitálja az ingyenes verzió használhatóságát. Ezért egyáltalán nem mindegy, hogy hány videót vagy leiratot enged készíteni, hiszen az Isten pénze nem lenne elég annyi előfizetésre, amennyiszer kimondod, hogy „de jó lenne”. Néhány hónapja elindult a Szövegbenjóvagyok Podcast csatorna, de csak most jutott eszembe, hogy odaadjam a vendégeimnek is a leiratot.
Igaz, hogy a műsorban kevés szó esik az én területemről, de ha már ezt igyekszem népszerűsíteni és azt szeretném, hogy beleégjen a te tudatalattidba is ha gonosz erők ki akarják belőled szedni az információt, hogy kitől tanultad a tartalom újrahasznosítást, akkor az én nevem jusson eszedbe.
Mi mindenre foghatod be könnyedén az AI asszisztensed?
- Facebook, Insta, LinkedIn bejegyzéseket hoz létre
- specifikusabban generál posztötleteket a ChatGPT-nél
- bekezdésenként megírathatsz vele egy blogot
- hangfájlból leiratot készít
- szöveges tartalomból hangfájlt készít
- néhány szavas gondolatébresztő után képeket generál
- hírlevelet ír
- SEO címeket és Meta leírásokat írathatsz vele
- készíthetsz egy saját chatbotot a weboldaladra, akit „megtaníthatsz” a leggyakoribb kérdésekre, így nem neked kell egyesével például elmondanod az útvonalat, a postaköltséget stb.
Ezek csak azok a funkciók, amik szerintem általánosságban mindenkinél felmerülnek, aki egyszemélyes vállalkozást visz vagy tartalomkészítéssel foglalkozik. Azt azért meg kell jegyeznem, hogy ha eredetibb végeredményt szeretnél, akkor „tanítsd meg” a te stílusodra több szöveges anyag elolvastatásával.
A mesterséges intelligencia használatától nem félni kell, hanem a javadra fordítani. Ha felkeltette az érdeklődésed a tartalom újrahasznosítás téma, akkor iratkozz fel a leveleimre vagy kövess ezeken a csatornákon: