Úgy esett, hogy augusztusban indultam életem első sakk versenyén. Igaz, hogy inkább külső tényezők motiváltak, mintsem a saját elhatározásom, de hogy a klasszikus Torrentét idézzem: “ Ha meg kell b@szódni, hát meg kell b@szódni.” És most, hogy lenyugodott a kedélyállapotom: megvilágosodtam. A sakk és a szövegírás nem is áll olyan távol egymástól.
Mi a közös a sakkban és a szövegírásban?
Amikor elkezdesz játszani egy partit, az első néhány lépést megnyitásnak hívjuk. Vannak bizonyos megnyitási aranyszabályok, amiket érdemes betartani, hogy felkészüljünk a konkrét támadásra, de egyben a védekezésre is. Igyekszünk elfoglalni a sakktábla VIP helyeit, a centrumot, kinyitjuk a futók átlóit, és előre ugrunk a huszárral. Ha elvonatkoztatsz a sakktól és rávetíted a vállalkozásodra nem veszel észre valamilyen hasonlóságot?
Amikor elkezdesz vállalkozni, egy új területre csöppensz. Meg kell tanulnod a szabályokat és ami még fontosabb: használni is kell. Vannak megnyitások, végjáték taktikák, motívumok, pont úgy mint a marketingben az értékesítési tölcsérnél, vagy egy szöveg felépítésénél. Ezeknek az összehangolt és tudatos alkalmazását hívjuk stratégiának.
Nem csak a szövegírás, hanem az ügyfélszerzés is a stratégián áll vagy bukik
Szokták mondani, hogy a sakk az élet játéka. Ezt rengeteg féleképpen lehet értelmezni, most a játék kedvéért nézzük meg a vállalkozásodra. Megvan az ötlet, kitaláltad, hogy mit fogsz az üzleti életben “játszani”. Első lépés elfoglalni a centrumot, azaz igyekszel felkerülni a piac térképére.
De nem akárhogy. Leggyorsabban egy gyaloggal tudsz ide lépni. Ha nem is sakkozol, akkor is biztosan tudod, hogy a gyalognak van a legkevesebb pontértéke, szám szerint egyet ér. Mégis, a gyalogoknak nagyon fontos szerepe van a partikban, akár meg is fordíthatnak egy állást.
A gyalog a kezdőállásból léphet egy, de akár két mezőt is. Egyenesen halad előre az ellenfél irányába, de nem csak előre néz. Az átlós mezőket is szemmel tartja, kifejezetten azokra nézve jelent fenyegetést. Ha sikerül áttörnie az ellenségen és bejut az ő alapsorába, akkor a királyon kívül bármilyen tisztté átváltozhat.
A vállalkozásod (és a szövegeid) szempontjából az első lépés amolyan felderítés. Hogy neve legyen a gyereknek, hívjuk piackutatásnak. Ez borzasztóan hangzik, de számos módon lehet felmérést végezni arra vonatkozóan, hogy egyáltalán van-e igény a vállalkozásodra, vagy mire kíváncsiak a termékeddel, szolgáltatásoddal kapcsolatosan.
Fehér első lépése után felváltva lépnek a játékosok. A vállalkozásodban a potenciális ügyfeleid a partnereid. Te piackutatsz, ők válaszolnak. Megjelensz az Instán, Metán, Tiktokon, bekövetnek. Elkezdesz velük hírlevelezni- ők pedig nagy valószínűséggel elfogadják a királycselt.
Ha megszerezted a figyelmet, akkor már csak egy dolgod van: ne ess le!
Ezen a versenyen 15 percesek voltak a játszmák, ami még hosszas gondolkodás mellett is kényelmes szerintem. A szövegeidnek, posztjaidnak egy tanulmány szerint mindössze 5-7 másodperce van, különben lejár az ideje, leesik, vége a játszmának, az ügyfél már tovább is görgetett.
Adj villát a szöveg mellé
Amikor egy figura olyan mezőn áll, ahonnan egyszerre két ellenséges tisztet is támad, azt villának hívjuk. Meglehetősen kellemetlen, hiszen, ha az egyikkel el is lépsz, a másikat (hacsak nem nézi el a partner) el fogja veszíteni.
Egy szöveg felépítésénél arra kell törekedni, hogy villát adj annak, aki olvassa. Érezze több szempontból is azt, hogy neki a te cuccodra feltétlenül szüksége van. A vásárlóvá válás egy lassú folyamat, ami alatt a remélhetőleg leendő ügyfél többször is ki akar térni. Nem baj, beszélje le magát az egyik okról, a másik érv ott fog motoszkálni a fejében.
Ezer vesztés után mézédes a nyerés
Nem az én szintemen, hanem magasabb rangú versenyeken a sakkozók nem azért gondolkoznak többet, hogy kitalálják, hogy mit lépjenek. Az adott állást elemzik, és fejben kiszámolják, hogy melyik lépésükre mit válaszolna az ellenfél. A lehetséges variációk fejben lefuttatása után kiválasztják a számukra kedvezőt és lépnek.Óra lenyom, az ellenfél ideje ketyeg.
Ezek a sakkozók kismilliószor ültek a sakktábla mindkét oldalán. Elemeznek, tanulnak, partiznak a napjaik nagy részében.
Te is szoktál vásárlói szerepkörben lenni, figyeld meg, hogy téged mi ösztönöz. Sőt, be is dobhatsz a baráti körödben egy beszélgetést, hogy megtudd, másoknak mi tetszik, mi nem? A social média posztok elérése egyre gyatrább, azokból ne vonj le messzemenő következtetéseket, de a blogod vagy hírleveled látogatottsága, a google leggyakoribb kifejezései az adott témában jó kiindulópont lehet.
Gyakorlattal előre “látni fogod” a lépéseit
Most, hogy már tudod, hogy:
- kik lehetnek a potenciális ügyfeleid,
- egy gyaloggal kikémlelted, hogy **melyik online platformon érdemes** jelen lenned, mert ott nyüzsögnek a buyer persona-k
- és azt is tudod, hogy mi érdekli őket
tulajdonképpen nyerő helyzetben vagy. Innen már csak logikusan kell felépítened a blogod, posztod vagy weboldalad szövegét, hogy az érdeklődőnek csak egy lehetősége legyen. Mindezt úgy, hogy nem tukmálsz, hanem rávezeted arra a leendő ügyfelet, hogy mit tegyen, ha olyan változást szeretne az életében, amire te nyújtod a megoldást, hiszen te ismered őt a legjobban.